heal.abstract |
Από πολλούς επιστήμονες υποστηρίχτηκε κατά καιρούς ότι η βία είναι εγγενής ορμή (FREUD, LORENZ) και χαρακτηρίζει τόσο τα ζώα όσο και τον άνθρωπο. Αντίθετα απ' αυτούς άλλοι υποστηρίζουν ότι η βία και η επιθετικότητα είναι επίκτητη, αποτέλεσμα μάθησης που καλλιεργείται στον άνθρωπο μέσα από διαδικασίες και εμπειρίες που διαδραματίζονται κατά τη διάρκεια της ζωής του. (WALTERS, BANDURA). Η επιθετικότητα και η βία μαζί με την καταστροφικότητα που επιφέρουν, αποτελούν δίχως άλλο μία από τις πιο πολύπλοκες και σκοτεινές εκδηλώσεις της ανθρώπινης συμπεριφοράς και η σημασία τους είναι τεράστια για την έκταση, το βάθος και τις προεκτάσεις που είχαν και έχουν στη ζωή των ατόμων και των κοινωνιών συνεχώς σ' ολόκληρη την ιστορική περίοδο της ανθρωπότητας μέχρι σήμερα. Έτσι η βία ανεξάρτητα από τις διάφορες θεωρητικές απόψεις που υπάρχουν και μελετούν τις πηγές προέλευσής της, παρουσιάζεται σήμερα σε έξαρση με βαρύτατες επιπτώσεις για το σύνολο και τον άνθρωπο Οι καθημερινές σκηνές βίας ανάμεσα σε ενήλικες, απέναντι στα παιδιά και τους υπερήλικες, καθώς και η έμμεση βία που ασκείται στον καθένα μας από το παρασιτικό σύστημα αξιών που ισχύει, μας ώθησαν να στραφούμε στην ανεύρεση και εξέταση ορισμένων αιτιών που οδήγησαν στην κλιμάκωση της βίας σε γενικό και ειδικό επίπεδο. Ειδικότερα η βία ενάντια στα παιδιά είναι η χειρότερη μορφή εκδήλωσής της και αυτό φαίνεται από τα συχνά δημοσιεύματα στον τύπο που καταθορυβούν την κοινή γνώμη, όχι όμως όπως φαίνεται και την πολιτεία. Η εργασία μας αυτή δεν έχει σκοπό την πλήρη και εξαντλητική ανάλυση του ειδικότερου προβλήματος της ΚΑΚΟΠΟΙΗΣΗΣ - ΠΑΡΑΜΕΛΗΣΗΣ των παιδιών που θα είναι και το θέμα της εργασίας μας, κι αυτό, γιατί όσο κι αν προσπαθήσουμε εμείς, που δεν έχουμε την ανάλογη θεωρητική κάλυψη να εξετάσουμε το θέμα αυτό, το οποίο έχει τεράστιες διαστάσεις (πολιτικές, θρησκευτικές, κοινωνικές, νομοθετικές, πολιτιστικές), είναι σίγουρο πως δεν θα τα καταφέρουμε. Έτσι κάναμε μια προσπάθεια να προσεγγίσουμε το θέμα και να το παρουσιάσουμε όπως συμβαίνει σήμερα στην Ελλάδα. |
el |