heal.abstract |
Τα τελευταία χρόνια, σε παγκόσμιο επίπεδο παρατηρείται ένα έντονο ενδιαφέρον για την μέτρηση της ποιότητας των προσφερόμενων υπηρεσιών υγείας. Στο παρελθόν οι αξιολογήσεις της ποιότητας βασιζόνταν αποκλειστικά στην άποψη του προσωπικού των μονάδων υγείας. Σήμερα όλοι οι ειδικοί στην ποιοτική βελτίωση των υπηρεσιών υγείας αναγνωρίζουν την ικανοποίηση των ασθενών ως ένα πολύ σημαντικό δείκτη της ποιότητας των υπηρεσιών υγείας. Οι ασθενείς αποτελούν πολύτιμη και ταυτόχρονα απαραίτητη πηγή πληροφόρησης στην προσπάθεια αξιολόγησης των υπηρεσιών υγείας. Πολλοί ερευνητές θεωρούν την ικανοποίηση των ασθενών ως θεραπευτική παρέμβαση, ενώ άλλοι προτείνουν ότι η μέτρηση της μπορεί να χρησιμοποιηθεί με επιτυχία στη διοίκηση προσωπικού, στη λήψη αποφάσεων και στην αξιολόγηση οργανωτικών αλλαγών και τέλος στην προαγωγή των υπηρεσιών υγείας, ύστερα από μελέτη των συνθηκών της αγοράς. Ιδιαίτερη σημασία αποκτά η ικανοποίηση των ασθενών από τις νοσηλευτικές υπηρεσίες εφόσον το νοσηλευτικό προσωπικό συνιστά την πλειοψηφία του υγειονομικού προσωπικού και βρίσκεται συνεχώς στο πλάι των ασθενών προκειμένου να ικανοποιήσει τις ανάγκες τους αποτελώντας αναμφισβήτητα μια κυρίαρχη συνιστώσα στη διατήρηση και αποκατάσταση της υγείας τους. Από τη βιβλιογραφία φαίνεται ότι υπάρχει συμφωνία μεταξύ των ερευνητών για την σπουδαιότητα των νοσηλευτικών παρεμβάσεων στη διαμόρφωση της συνολικής ικανοποίησης των ασθενών από τις νοσοκομειακές υπηρεσίες. Οι πρώτες προσπάθειες για να αξιολογηθεί η ικανοποίηση των ασθενών από τις υπηρεσίες υγείας άρχισαν το 1956 ,στην Αμερική, από το χώρο της νοσηλευτικής. Σημερα, σε προηγμένες χώρες, όπως η Αμερική και η Μεγάλη Βρετανία, η μέτρηση της ικανοποίησης είναι κατοχυρωμένη νομικά και αποτελεί απαραίτητη προυπόθεση για τη χορήγηση άδειας λειτουργίας των νοσοκομείων. Μια τέτοια προσπάθεια έγινε και από εμάς για την μέτρηση της ικανοποίησης των ασθενών από τις νοσοκομειακές υπηρεσίες. Σκοπός της έρευνας μας ήταν η κατασκευή μιας αξιόπιστης και έγκυρης κλίμακας μέτρησης της ικανοποίησης του ασθενή. Η έρευνα βασίστηκε στη συλλογή ποσοτικών δεδομένων με τη χρήση ερωτηματολογίου. Τα αποτελέσματα έδειξαν μικρό βαθμό ικανοποίησης των ασθενών από τις νοσοκομειακές υπηρεσίες που τους παρέχονται . Τα ποσοστά ικανοποιημένων ασθενών , σύμφωνα με τα ποσοτικά δεδομένα, κυμάνθηκαν από 4% για τις κτιριακές εγκαταστάσεις των νοσοκομείων εώς 72% για τη φροντίδα που τους παρέχει το νοσηλευτικό προσωπικό. Οι ασθενείς αναγνώρισαν την πληροφόρηση , το περιβάλλον και την ικανοποίηση των βασικών αναγκών ως τους σπουδαιότερους παράγοντες και οι προσδοκίες τους ήταν ιδιαίτερα χαμηλές για την πληροφόρηση, την εξυπηρέτηση και το φαγητό. Τέλος, οι ασθενείς έδειξαν μια τάση να δικαιολόγησουν την δυσαρέσκεια τους με τη συχνή αναφορά στην έλλειψη προσωπικού την οποία αναγνώρισαν ως πηγή των περισσοτέρων προβλημάτων. |
el |