heal.abstract |
Αντικείμενο της εργασίας είναι η πρόληψη των τροχαίων ατυχημάτων, που προκαλούνται από οδηγούς που έχουν καταναλώσει αλκοόλη ή/και βρίσκονται υπό φαρμακευτική αγωγή. Αφορμή αποτέλεσε η επανειλημμένες αναφορές στα μέσα μαζικής έρευνας αποτελεσμάτων ερευνών στατιστικών υπηρεσιών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπου η Ελλάδα φέρεται να κατέχει την πρώτη θέση, όσον αφορά τις απώλειες στα τροχαία, ανά αριθμό οχημάτων στην Ευρώπη και ότι η κατανάλωση ουσιών από τους Έλληνες οδηγούς είναι μια από τις βασικότερες αιτίες των ατυχημάτων αυτών. Στη χώρα μας τελευταία γίνεται πολύ λόγος για την αλκοόλη και τις επιπτώσεις της στην οδήγηση, ο οποίος όμως είναι επιγραμματικός, καθόλου επεξηγηματικός και όπως αποδεικνύεται από τις στατιστικές ελάχιστα πειστικός στους οδηγούς. Για τα φάρμακα όμως και τις επιπτώσεις τους στην οδήγηση, οι αναφορές είναι σπανιότατες αν και όχι ανύπαρκτες. Σκοπός της εργασίας είναι η διερεύνηση του βαθμού ενημέρωσης των οδηγών, για τους κινδύνους που διατρέχουν να προκαλέσουν τροχαίο ατύχημα, όταν κάνουν χρήση φαρμάκων ή έχουν καταναλώσει αλκοόλη. Η μεθοδολογία που ακολουθήσαμε ήταν αρχικά να προετοιμάσουμε την έρευνα για τη διερεύνηση της ενημέρωσης των οδηγών αλλά και των γιατρών που χορηγούν φαρμακευτική αγωγή σε οδηγούς, με ανασκόπηση σχετικής βιβλιογραφίας περί των επιπτώσεων της αλκοόλης και των φαρμάκων στην οδήγηση. Ακολούθως η έρευνα πραγματοποιήθηκε με δύο ερωτηματολόγια κλειστού τύπου. Το πρώτο απαντήθηκε από πολίτες που είναι οδηγοί και το δεύτερο από γιατρούς. Η στατιστική ανάλυση των απαντήσεων έγινε με το λογισμικό στατιστικό πακέτο SPSS/PC. Η συμπλήρωση των ερωτηματολογίων έγινε με δυσκολία, καθώς αντιμετωπίσαμε σχετική αδιαφορία από πλευράς πολλών ερωτηθέντων να συμμετέχουν σε μια έρευνα, που είχε αντικείμενο τα τροχαία ατυχήματα. Προφανώς μεγάλο μέρος του πληθυσμού έχει "βάλει" στη ζωή του τα τροχαία ατυχήματα, δεν αναμένει κάποια αλλαγή από εφαρμογή συλλογικών πολιτικών και επομένως δύσκολα κινητοποιείται να συμμετέχει σε ενέργειες που θα βοηθούσαν σε αλλαγή πολιτικών στην πρόληψη ατυχημάτων. Γι' αυτό έπρεπε να επιμείνουμε, πετύχαμε προσωπικές συναντήσεις και συνεντεύξεις με την πλειοψηφία των ατόμων του δείγματος και με περίσσια πειθώ κινητοποιήσαμε τους επιλεγέντες να συμμετάσχουν στην έρευνα και να συμπληρώσουν τα ερωτηματολόγια που τους απευθύναμε. Η εργασία είναι δομημένη σε τέσσερα κεφάλαια. Στο πρώτο κεφάλαιο, επικαλούμενοι διεθνείς μετρήσεις και πορίσματα ερευνών αναδεικνύουμε το μέγεθος του προβλήματος των τροχαίων ατυχημάτων, που προκαλούνται από την κατανάλωση και τη χρήση φαρμάκων. Στο δεύτερο κεφάλαιο και προκειμένου να προετοιμάσουμε τη έρευνά μας για το βαθμό ενημέρωσης των Ελλήνων οδηγών, σχετικά με τις επιπτώσεις από την κατανάλωση και τη χρήση φαρμάκων στην ικανότητα του οδηγού στην οδήγηση, παρουσιάζουμε πορίσματα επιστημονικών μελετών που σχετίζονται με τις επιπτώσεις αυτές. Στο τρίτο κεφάλαιο παρουσιά-ζονται η ταυτότητα και τα αποτελέσματα της έρευνας. Τέλος, στο τέταρτο κεφάλαιο παρουσιάζονται τα συμπεράσματα και διατυπώνονται προτάσεις πολιτικής. |
el |