Ιδρυματικό Αποθετήριο Τ.Ε.Ι. Πελοποννήσου

Οργάνωση και λειτουργία του Υπουργείου Υγείας την τελευταία δεκαετία (1995-2005)

Αποθετήριο DSpace/Manakin

Εμφάνιση απλής εγγραφής

dc.contributor.author Κοκκίνου, Όλγα el
dc.date.accessioned 2015-11-24T16:02:59Z
dc.date.available 2015-11-25T03:05:29Z
dc.date.issued 2015-11-24
dc.identifier.uri http://nestor.teipel.gr/xmlui/handle/123456789/12547
dc.title Οργάνωση και λειτουργία του Υπουργείου Υγείας την τελευταία δεκαετία (1995-2005) el
heal.type Προπτυχιακή/Διπλωματική εργασία el
heal.secondaryTitle el
heal.keyword Υπουργεία el
heal.keyword Διοίκηση και οργάνωση el
heal.keyword Υγεία el
heal.contributorName el
heal.language gre el
heal.access free el
heal.accessText el
heal.license Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα el
heal.fileFormat PDF *
heal.recordProvider ΤΕΙ Πελοποννησου el
heal.publicationDate 2006-01-01 el
heal.abstract Η ιστορική διαμόρφωση του τομέα Υγείας στη χώρα μας, αρχικά μέσα σε ένα περιβάλλον υπανάπτυξης, και στη συνέχεια μέσα από τα αδιέξοδα της μη ισόρροπης οικονομικής, κοινωνικής και περιφερειακής ανάπτυξης, επηρέασαν αρνητικά και την πορεία ανάπτυξης του Υπουργείου Υγείας. Το Υπουργείο που μετρά από την ίδρυσή του (1922) 84 χρόνια, παρά το ότι έχει να επιδείξει στην πορεία του και σταθμούς σημαντικούς, όπως η ίδρυση του (ΙΚΑ) 1934, ίδρυση του (ΟΓΑ) 1961 και στη νεότερη ιστορία του την ίδρυση του (Ε.Σ.Υ.), εντούτοις περίτρανα έχει καταγραφεί ότι, η πορεία οργάνωσής του δεν είχε τον απαιτούμενο ταχύ και σύγχρονο βηματισμό εξ αιτίας των προβλημάτων που κληροδότησε τόσο ως τμήμα της παθογόνου Δημόσιας Διοίκησης, όσο και των ιδιαίτερων οργανωτικών του αγκυλώσεων. Η ίδρυση του (Ε.Σ.Υ.) το 1983 αναμφίβολα αποτέλεσε τη πιο μεγάλη τομή στην υγειονομική πραγματικότητα της χώρας, αφού ήρθε ως επιτακτική αναγκαιότητα κάλυψης του μεγάλου κενού που συνέθεταν οι ανεπαρκείς και πεπαλαιωμένες υποδομές, η παρωχημένη τεχνολογία, η αναποτελεσματικότητα κ.α.(ΚΕΠΕ1976). Και ενώ βασικός άξονας ανάπτυξης του (Ε.Σ.Υ.) ήταν η αποκέντρωση και η ισόρροπη περιφερειακή ανάπτυξη των υπηρεσιών υγείας, κυρίως μέσα από την Διοικητική αποκέντρωση, εντούτοις αυτή προχώρησε κάπως ικανοποιητικά μόνο σε Νομαρχιακό επίπεδο και ελάχιστα σε Περιφερειακό. Αποτέλεσμα το σύστημα να είναι συγκεντρωτικό μέχρι και το 2000, η δε οργανωτική του δομή να περιορίζεται αυστηρά στην Κεντρική Υπηρεσία του Υπουργείου και να διαρθρώνεται ως εξής. Στην κορυφή της πυραμίδας η Πολιτική Ηγεσία (Υπουργός, δύο Υφυπουργοί και δύο ή τρεις Γραμματείς), με τη προσθήκη διαφόρων υπηρεσιών που υπάγονται ή απ ευθείας στον Υπουργό ή αποτελούν συμβουλευτικά -γνωμοδοτικά όργανα. Η δομή περιλάμβανε στη συνέχεια τρεις Γενικές Διευθύνσεις (Υγείας, Πρόνοιας, Διοικητικής Υποστήριξης) και 24 Διευθύνσεις ως και μεγάλη σειρά τμημάτων με καθορισμένες τις αρμοδιότητες. Στην ανωτέρω δομή τα Νοσοκομεία ήταν αυτοτελή νομικά πρόσωπα και εξαρτώντο απευθείας από το Υπουργείο, ενώ τα Κέντρα Υγείας κ.λ.π ήταν αποκεντρωμένες μονάδες των Νοσοκομείων. Το 2001με το ΠΔ 2889/2001υλοποιήθηκε η Περιφερειακή συγκρότηση μέσα από την ίδρυση σε κάθε Διοικητική Περιφέρεια ενός ΝΠΔΔ του (Πε.Σ.Υ.), στο οποίο υπάγονται όλα τα Νοσοκομεία, Κέντρα Υγείας της αντίστοιχης Περιφέρειας, τα οποία μετατρέπονται σε αποκεντρωμένες και ανεξάρτητες μονάδες του Πε.Σ.Υ. με Διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια. Η ίδρυση των Πε.Σ.Υ. σήμαινε στην ουσία την Διοικητική αποκέντρωση αφού συνοδεύτηκε από την εκχώρηση αρμοδιοτήτων για τη λήψη αποφάσεων. Για το συντονισμό όλων των Πε.Σ.Υ και την εναρμόνιση των Περιφερειακών πολιτικών υγείας συστήθηκε στο Υπουργείο συμβούλιο το (Συ.Πε.Σ.Υ). Η οργανωτική δομή του κάθε Πε.Σ.Υ ήταν η εξής. Α. Ο Πρόεδρος-Γεν. Διευθυντής και ένα δακαμελές ΔΣ όπου συμμετείχαν εκπρόσωποι της Αυτοδιοίκησης και των εργαζομένων. Σε κάθε Πε.Σ.Υ υπήρχαν και τρία συμβούλια (Επιστημονικό, Νοσηλευτικό, Πρωτοβάθμιο Υπηρεσιακό) Β. Μία Γενική Διεύθυνση με τρεις Διευθύνσεις και σειρά τμημάτων με σαφείς τις αρμοδιότητες. Με την ίδρυση των Πε.Σ.Υ. προβλεπόταν νέα μορφή οργάνωσης των Νοσοκομείων με Διοικητές Managers και νέες λειτουργίες όπως Απογευματινά Ιατρεία, Τμήμα Επειγόντων, Γραφείο υποδοχής ασθενών. Με το Ν.2889/2001 το Υπουργείο ίδρυσε ακόμη Α) το Σώμα Επιθεωρητών Υπηρεσιών Υγείας για τον καλύτερο έλεγχο όλων των φορέων υγείας Δημόσιου και Ιδιωτικού τομέα .Β) Ενιαίο Χρηματοδοτικό Φορέα Διαχείρισης Πόρων (Ο.ΔΙ.Π.Υ.). Με τον Ν.3172/03 το Υπουργείο συνεχίζει την προσπάθεια οργάνωσης και εκσυγχρονισμού των υπηρεσιών Δημόσιας Υγείας σε Κεντρικό και Περιφερειακό επίπεδο και την ίδρυση τριών συμβουλίων (Ε.ΣΥ.Δ.Υ.-ΔΙΑ.ΣΥ.ΔΥ.-ΣΥΝ.Ο.Δ.Υ.). Για την εναρμόνιση των υπηρεσιών υγείας συντάσσεται ο χάρτης υγείας της χώρας με τον οποίο μετράτε α) το επίπεδο υγείας των πολιτών β) η επάρκεια και η αποδοτικότητα των υπηρεσιών υγείας της χώρας. Το 2004 με την αλλαγή της Κυβέρνησης το Υπουργείο μετονομάζεται σε Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και ψηφίζονται στη Βουλή ο Ν.3329/2005 και ο Ν.3370/2005. Με τον Ν.3370/05 καθορίζεται η νέα Εθνική Στρατηγική για τη Δημόσια Υγεία με τις εξής βασικές οργανωτικές δομές, α)Γενική Γραμματεία Δημόσιας Υγείας, β)Γεν. Δ/νση Δημόσιας Υγείας, γ)Περιφερειακές Δ/νσεις, δ)Υπηρεσίες Δημόσιας Υγείας Α και Β βαθμού Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ε)Υπηρεσίες προσφοράς Δημ. Υγείας. Συστήθηκε μία ακόμη Γενική Διεύθυνση Υπηρεσιών Υγείας και συνολικά έγιναν πέντε (5). Με το Ν.3239/05 καταργήθηκαν τα Πε.Σ.Υ και στη θέση των δημιουργήθηκαν τα Δ.Υ.ΠΕ .Η νέα οργανωτική δομή τους έχει ως εξής: Α) Ο ΔΙΟΙΚΗΤΗΣ και το 7/μελές ΔΣ των Δ.Υ.ΠΕ. με αρμοδιότητες που έχουν πολλές ομοιότητες με τη Δ/ΣΗ των Πε.Σ.Υ. Β) Καταργήθηκε η μία Γεν. Δ/νση που προβλεπόταν σε κάθε Πε.Σ.Υ, παρέμειναν οι Διευθύνσεις και προσετέθη η Δ/νση Πληροφορικής. Με τον ίδιο νόμο οι Μονάδες Κοινωνικής Φροντίδας μετατράπηκαν σε ΝΠΔΔ και συνίσταται θέση Διοικητή που προεδρεύει του ΔΣ. Όλα τα ανωτέρω αποτελούν το προϊόν μίας δεκαετούς οργανωτικής προσπάθειας του Υπουργείου Υγείας(1995-2005) με βάση ΠΔ, Νόμους και αποφάσεις χάρης την οποία Α) Το Υπουργείο κατέστη όργανο Στρατηγικού σχεδιασμού. Β) Αναβαθμίστηκε η ποιότητα της παροχής υπηρεσιών στο κέντρο και την περιφέρεια με μια σειρά θετικών αποτελεσμάτων και δεικτών. Γ) Ανταποκρίθηκε με επιτυχία στις υποχρεώσεις των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004. Η Οργανωτική προσπάθεια δεν έλυσε όλα τα προβλήματα, μπορούσαν να γίνουν περισσότερα ή καλύτερα, γιατί ότι και αν γίνεται για την Υγεία ποτέ δεν είναι αρκετό. Μικρή ή Μεγάλη η προσπάθεια ήταν σε θετική κατεύθυνση. el
heal.advisorName Σωτηρόπουλος, Δημήτριος el
heal.committeeMemberName el
heal.academicPublisher ΤΕΙ Πελοποννήσου el
heal.numberOfPages 89 *


Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο

Αυτό το τεκμήριο εμφανίζεται στην ακόλουθη συλλογή(ές)

Εμφάνιση απλής εγγραφής

Αναζήτηση Αποθετηρίου


Σύνθετη Αναζήτηση

Πλοήγηση

Ο Λογαριασμός μου

Στατιστικές