heal.abstract |
Από το πέρασμα του 20 αιώνα στον 21 έχει σημειωθεί σημαντική πρόοδος τόσο στο τομέα της τεχνολογίας όσο και στο τομέα των επιστημών. Τα τελευταία χρόνια πολλοί ήταν οι λόγοι που συντέλεσαν στην αναβάθμιση του ρόλου των Τ.Ε.Ι. Ανάμεσα σε αυτούς συμπεριλαμβάνονται η στροφή προς την πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας, η ανάγκη για αύξηση της αποδοτικότητας και διασφάλισης της ποιότητας και η υπερεξειδίκευση του ιατρικού σώματος. Μέσα σε αυτή την πρόοδο ο τομέας της υγείας είδε στον αιώνα που πέρασε μια τεράστια εξέλιξη και κυρίως εξειδίκευση και συστηματοποίηση των παρεχόμενων υπηρεσιών. Η προσφορά των επιτευγμάτων των επιστημών και της τεχνολογίας στο χώρο της υγείας είναι σημαντική και αναμφισβήτητη, όμως δεν προέκυψαν αποτελέσματα ανάλογα με την πρόοδο αυτή, στη βελτίωση του επιπέδου υγείας του πληθυσμού. Στη χώρα μας η πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας παρέχεται από τους παρακάτω φορείς του Ε.Σ.Υ.: Τα περιφερειακά ιατρεία, τα κέντρα υγείας, τα τακτικά, τα εξωτερικά ιατρεία του νοσοκομείου, τα ασφαλιστικά ταμεία, την τοπική αυτοδιοίκηση και τον ιδιωτικό τομέα. Σύμφωνα με τις διατάξεις του νόμου 1397/83 η πρωτοβάθμια περίθαλψη στη χώρα μας άρχισε να οργανώνεται κυρίως με τη δημιουργία των κέντρων υγείας. Το αντικείμενο της εργασίας μας αυτής χαρακτηρίζεται ως τεράστιο και φυσικά ανεξάντλητο. Είναι ομως πολύ ενδιαφέρον για τους επιστήμονες του χώρου της υγείας (ιατροί, νοσηλευτές, διοικητικοί), ακόμα όμως πιο πολύ για τους σχεδιαστές των προγραμμάτων με βάση τα οποία θα επιτευχθεί η εθνική υγειονομική ανάπτυξη μιας χώρας. Είναι επίσης εξαιρετικά ενδιαφέρον και για τους πολίτες μιας χώρας, των οποίων τη γνώμη εκφράζουν οι σχετικές έρευνες που έχουν σα θέμα την ικανοποίησή τους από την επαφή τους από το σύστημα υγείας. Σκοπός της εργασίας είναι να γίνει κατανοητή η χρησιμότητα της έρευνας γύρω από τη μέτρηση της ικανοποίησης των χρηστών, ώστε να επιτυγχάνονται κατά το μεγαλύτερο δυνατό βαθμό τα καλύτερα ποιοτικά αποτελέσματα (Νοσοκομειακά χρονικά). Η προσπάθεια της μέτρησης της ικανοποίησης επομένως των πολιτών από το Σύστημα Υγείας επεκτείνεται και αντανακλά ακόμα και την ικανοποίηση του πολίτη από το ίδιο το κράτος. Επομένως η διαδικασία μέτρησης της ικανοποίησης όπως θα την αναλύσουμε στην εργασία μας αυτή είναι ένα θέμα κοινωνικό και μάλιστα μεγίστης σημασίας. Η μέτρηση της ικανοποίησης των χρηστών αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα θέματα ενδιαφέροντος των υπηρεσιών υγείας. Η σύγχρονη διοίκηση των φορέων παροχής υπηρεσιών υγείας έχει αντιληφθεί την αναγκαιότητα της καταγραφής και της ερμηνείας της συμπεριφοράς των χρηστών και για το λόγο αυτό προσπαθεί να τη καλύψει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Η συγκεκριμένη εφαρμογή αφορά την ανάπτυξη μιας βάσης δεδομένων για τη μέτρηση της ικανοποίησης των ασθενών, η οποία θα χρησιμοποιηθεί ως ένα σύγχρονο εργαλείο σχεδιασμού και βελτίωσης της διοίκησης /διαχείρησης των υπηρεσιών υγείας στην Ελλάδα. Η αντιμετώπιση της ανάδειξης προτεραιοτήτων στον υγειονομικό τομέα προϋποθέτει την ύπαρξη στοιχείων και δεδομένων. Καθοριστικό και πρωτεύον στοιχείο για το σκοπό αυτό αποτελεί η ακριβής και αξιόπιστη εκτίμηση των στάσεων και των αντιλήψεων των πολιτών για τις παρεχόμενες υπηρεσίες υγείας. Μια τέτοια εφαρμογή προϋποθέτει έρευνα, ανάλυση, δημιουργικό προσανατολισμό, προγραμματισμό και έλεγχο, στοιχεία τα οποία είναι ζωτικά για την επιτυχία των σκοπών ενός οργανισμού. |
el |