heal.abstract |
Ο προσδιορισμός της έννοιας της ικανοποίησης των ασθενών και ειδικότερα των παρεχόμενων υπηρεσιών υγείας που προσφέρονται στους χρήστες παρουσιάζει διάφορες δυσκολίες, οι οποίες οφείλονται στο γεγονός ότι η πολιτεία, οι χρήστες των υπηρεσιών υγείας και φυσικά το ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον έχουν διαφορετικές αντιλήψεις. Επομένως, από την πλευρά των χρηστών των υπηρεσιών υγείας, που μας ενδιαφέρει στην παρούσα πτυχιακή εργασία, οι προσφερόμενες υπηρεσίες συνδέονται με την ικανοποίηση των αναγκών των χρηστών αυτών. Οι ειδικοί στην ποιοτική βελτίωση των υπηρεσιών υγείας συμφωνούν ότι υπάρχει ανάγκη για αναγνώριση, προσδιορισμό και ικανοποίηση των αναγκών και προσδοκιών των ασθενών και αναγνωρίζουν ότι η ικανοποίησή τους από τις προσφερόμενες υπηρεσίες υγείας είναι ένας σημαντικός και έγκυρος δείκτης της ποιότητας της φροντίδας. Κάποια βασικά χαρακτηριστικά των υπηρεσιών υγείας είναι: η διαθεσιμότητα, η προσπελασιμότητά τους, η συνέχεια της προσφοράς και η αποδοχή τους από τους πολίτες (Δρ. Ιωακείμ Σιγάλας 2008). Αυτοί οι οποίοι ενδιαφέρονται για τον τομέα της υγείας, επικεντρώνουν την προσοχή τους κυρίως στις παρεχόμενες υπηρεσίες υγείας. Οι χρήστες των υπηρεσιών υγείας είναι οι πιο σημαντικοί, αν όχι οι πιο κατάλληλοι εκτιμητές των παρεχόμενων υπηρεσιών υγείας. Κάθε ασθενής ατομικά μπορεί να δώσει πολύτιμες πληροφορίες, στους επιμελητές και στα μέλη της διοίκησης οι οποίοι δεν μπορούν να αντιληφθούν εύκολα τι πραγματικά συμβαίνει, τόσο για τις προσφερόμενες υπηρεσίες στα Τακτικά Εξωτερικά Ιατρεία, όσο και γενικά για τις υπηρεσίες υγείας που παρέχονται από το Νοσοκομείο. Σκοπός της πτυχιακής μου εργασίας είναι η διερεύνηση απόψεων των χρηστών υπηρεσιών υγείας στα Τακτικά Εξωτερικά Ιατρεία του Πανεπιστημιακού Γενικού Νοσοκομείου Πατρών, σχετικά με τις παρεχόμενες υπηρεσίες υγείας. Για την πραγματοποίηση του σκοπού αυτού χρησιμοποίησα ερωτηματολόγιο αποτελούμενο από 24 ερωτήσεις, το οποίο συμπλήρωναν οι επισκέπτες (ασθενείς) στα Τακτικά Εξωτερικά Ιατρεία του Νοσοκομείου, είτε μόνοι τους, είτε με τη βοήθεια συγγενικών τους προσώπων που τους συνόδευαν λόγω της κατάστασής τους, είτε με την δική μου την βοήθεια. Στο πρώτο κεφάλαιο, γίνεται αναφορά στην έννοια της Νοσοκομειακής περίθαλψης γενικά, αλλά και συγκεκριμένα στην Ελλάδα. Έτσι, γίνεται μια μικρή αναφορά στην οργάνωση-διοίκηση των νοσοκομείων, αλλά και στη λειτουργία των Τακτικών Εξωτερικών Ιατρείων του Πανεπιστημιακού Γενικού Νοσοκομείου Πατρών. Στη συνέχεια, δίνεται ο ορισμός της έννοιας της ικανοποίησης των ασθενών καθώς και παρουσιάζονται οι παράγοντες που οδηγούν στην αύξηση του ενδιαφέροντος στο συγκεκριμένο θέμα. Αναφέρονται οι παράγοντες της μέτρησης της ικανοποίησης των ασθενών. Επιπλέον, σημαντική αναφορά γίνεται και στη μέτρηση της ικανοποίησης των ασθενών και πιο συγκεκριμένα πως αντιμετωπίζεται και ποια η σκοπιμότητα μιας μέτρησης. Επίσης, προσδιορίζεται η έννοια της ποιότητας γενικά, αλλά και συγκεκριμένα η ποιότητα στις υπηρεσίες υγείας. Τέλος, αναφορά γίνεται και στη συμπεριφορά του Ιατρικού, Νοσηλευτικού και Διοικητικού προσωπικού προς τους ασθενείς και τις μεταξύ τους σχέσεις καθώς και τις αντιλήψεις των τελευταίων για τις ξενοδοχειακές υπηρεσίες. Στο δεύτερο κεφάλαιο, αναλύεται ο σχεδιασμός και το μεθοδολογικό πλαίσιο της έρευνας, ο σκοπός και τα εργαλεία της, το μέγεθος του δείγματος καθώς και άλλα στοιχεία που σχετίζονται με την έρευνα. Επίσης, αναφέρονται τα χαρακτηριστικά των ερωτηθέντων και συγκεκριμένα τα δημογραφικά και κοινωνικά χαρακτηριστικά τους. Στο τρίτο κεφάλαιο, πραγματοποιείται ανάλυση των δεδομένων που συλλέξαμε. Στο τέταρτο κεφάλαιο, βλέπουμε τα συμπεράσματα που απορρέουν από την έρευνα και τι πιθανόν θα μπορούσε να προταθεί. |
el |