heal.abstract |
Η προσχολική διαπαιδαγώγηση είναι ένας πολύ σημαντικός παράγοντας για την κατάκτηση γνώσεων των νηπίων όσον αφορά στις αξίες που υπάρχουν καθώς και για την αποκόλλησή τους από το υπερπροστατευτικό οικογενειακό περιβάλλον. Βασικός σκοπός της είναι η επαφή του παιδιού με το φυσικό και κοινωνικό κόσμο πέρα από τα στενά όρια του οικογενειακού. Τα πρώτα 3-5 χρόνια της νηπιακής ηλικίας χαρακτηρίζονται αποφασιστικά για τη διάπλαση του χαρακτήρα και την ανάπτυξη της προσωπικότητας των νηπίων-παιδιών. Για τον λόγο αυτόν είναι σημαντική η συμβολή του νηπιαγωγείου για την ανάπτυξη των διανοητικών, συναισθηματικών (σκέψη, μνήμη, δημιουργική φαντασία) των νηπίων μέσα από το έργο του νηπιαγωγού και τη διαπαιδαγώγηση. Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι να μελετηθεί η ποιότητα των προσφερόμενων υπηρεσιών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης των δημόσιων και ιδιωτικών νηπιακών σταθμών που υπάρχουν στο Νομό Μεσσηνίας. Η εργασία είναι χωρισμένη σε δυο μέρη. Στο πρώτο μέρος, στον κεφάλαιο 1 το οποίο είναι το θεωρητικό, γίνεται περιγραφή σχετικά με την προσχολική αγωγή, την ψυχοσύνθεση και τις ανάγκες των νηπίων, καθώς και το έργο του νηπιαγωγού μέσα από την προσχολική παιδαγωγική (αγωγή, μάθηση, μόρφωση, διδασκαλία, παιδαγωγική). Στο κεφάλαιο 2 γίνεται παρουσίαση του νομοθετικού πλαισίου όσον αφορά στο εκπαιδευτικό σύστημα και τις διάφορες αλλαγές και αναθεωρήσεις που έγιναν σταδιακά τα τελευταία 20 χρόνια. Παράλληλα μελετάται η δομή, η οργάνωση και η λειτουργία των παιδικών σταθμών βάσει πάντα του εκπαιδευτικού συστήματος της χώρας μας. Στο κεφάλαιο 3 γίνεται αναφορά στην ποιότητα που παρέχουν οι παιδικοί σταθμοί στα παιδιά προσχολικής ηλικίας. Στο δεύτερο μέρος, το οποίο είναι το ερευνητικό, παρουσιάζεται η περιγραφική έρευνα η οποία διεξήχθη για την επίτευξη του σκοπού της εργασίας. Η περιγραφική έρευνα επιλέχτηκε δεδομένου ότι αποσκοπεί στην ακριβή περιγραφή των μεγεθών ή μεταβλητών που αποτελούν μέρος της έρευνας. Στην προκειμένη περίπτωση δηλαδή, για να σκιαγραφηθεί το δημογραφικό προφίλ των ερωτηθέντων γονιών, να διαπιστωθεί η γνώμη τους για το επίπεδο παροχής υπηρεσιών στο νηπιαγωγείο αλλά και να καταγραφεί η άποψη τους για την προσχολική αγωγή των παιδιών. Επειδή όμως οι πληροφορίες που απαιτούνταν για να γίνει κάτι τέτοιο δεν υπήρχαν, η έρευνα έπρεπε να βασιστεί σε πρωτογενή δεδομένα. Για τη συλλογή τους σχεδιάστηκε κατάλληλο ερωτηματολόγιο αποτελούμενο τόσο από κλειστές όσο και από ανοικτές ερωτήσεις. Έπρεπε όμως να αποφασιστεί από ποια ομάδα ή ομάδες του πληθυσμού των γονέων θα συλλέγονταν τα πρωτογενή στοιχεία. Ο σχεδιασμός του δείγματος απαιτούσε τον καθορισμό του τρόπου που θα επιλέγονταν τα άτομα που θα συμμετείχαν στην έρευνα, καθώς και το πόσο μεγάλο έπρεπε να είναι το δείγμα ώστε να υπάρξουν αξιόπιστα αποτελέσματα. Επιπλέον, καθορίστηκε το είδος του δείγματος (απλό τυχαίο), ώστε κάθε στοιχείο του πληθυσμού (γονείς) να έχει γνωστή και ίση πιθανότητα να επιλεγεί στο δείγμα. Αφού καθορίστηκαν όλες οι παράμετροι που αφορούσαν το δείγμα, ξεκίνησε η διαδικασία συλλογής των στοιχείων. Για το σκοπό αυτό συμπληρώθηκαν τα ερωτηματολόγια με προσωπική συνέντευξη όπου ο ερευνητής και ο ερωτώμενος βρίσκονταν πρόσωπο με πρόσωπο και ο ερωτώμενος συμπλήρωνε το ερωτηματολόγιο. Κατόπιν, τα δεδομένα κωδικοποιήθηκαν και επεξεργάστηκαν ώστε να μπορούν να αναλυθούν με κατάλληλο λογισμικό. Η ανάλυσή τους αποσκοπούσε στην πινακοποίηση τους και την παραγωγή γραφημάτων που θα διευκόλυναν την εξαγωγή συμπερασμάτων. Ειδικότερα, χρησιμοποιήθηκαν πίνακες και γραφήματα συχνοτήτων και ποσοστών, στοχεύοντας στην ταξινόμηση και συμπύκνωση των δεδομένων για όλες τις ερωτήσεις εκτός από εκείνη που αφορούσε την ηλικία, όπου χρησιμοποιήθηκαν μέτρα κεντρικής τάσης και διασποράς. Τέλος, θα ακολουθήσουν τα συμπεράσματα της έρευνας. |
el |