heal.abstract |
Η ποιότητα στις υπηρεσίες υγείας, ιδιαίτερα στη νοσοκομειακή περίθαλψη, αποτελεί ένα από τα θεμελιώδη κριτήρια που επιχειρεί να εξασφαλίσει κάθε υγειονομικός οργανισμός και σύστημα υγείας. Το κριτήριο αυτό φαίνεται να μην αποτελεί προτεραιότητα στο δικό μας υγειονομικό σύστημα, γιατί τόσο από την πλευρά των επαγγελματιών υγείας και των ενώσεων τους όσο και από την πλευρά της πολιτείας, δεν έχουν αναπτυχθεί κατάλληλα τεχνικά εργαλεία μέτρησης της. Εθνικά συστήματα και πρότυπα ποιότητας, που θα περιελάμβαναν καθιερωμένους ιατρικούς ελέγχους, επιθεωρήσεις μεταξύ των συναδέλφων (medical audit, peer review) και ιατρικές οδηγίες ή διασφάλιση της ποιότητας (me-dical guidelines, quality assurance), δε φαίνεται ότι θα εισαχθούν σύντομα στο ελληνικό σύστημα υγείας και ιδιαίτερα στο χώρο της νοσοκομειακής περίθαλψης. Πρέπει να τονίσουμε όμως ότι το φάσμα αναγκών στη παροχή φροντίδας υγείας και οι οικονομικές δυσχέρειες περιορίζουν τη δυνατότητα των υπηρεσιών να ενισχύσουν τις δομές και το ανθρώπινο δυναμικό. Υπάρχει παγκόσμια κρίση σε ότι αφορά στην έλλειψη επαγγελματιών υγείας. Από την άλλη πλευρά βέβαια υπάρχουν περιβάλλοντα εργασίας που υποστηρίζουν την τελειότητα και έχουν τη δύναμη να προσελκύουν και να διατηρούν επαρκή αριθμό επαγγελματιών υγείας (Λεοντίου I., 2007). Η ανάγκη της διασφάλισης της ποιότητας στην παροχή υπηρεσιών υγείας από τους επαγγελματίες υγείας των οποίων σε γενικές γραμμές η επαγγελματική ικανοποίηση έχει συνδεθεί με τα κίνητρα της εργασίας, τον περιβάλλοντα χώρο τους και τις προσωπικές τους αξίες, αυξάνεται με ρυθμούς δυσανάλογους σε σχέση με τους διαθέσιμους πόρους για υγειονομική φροντίδα. Η σχέση επαγγελματικής ικανοποίησης και βελτίωσης της παρεχόμενης ποιότητας είναι άκρως αναγκαία να διασφαλιστεί γιατί στοχεύει μεταξύ άλλων στη μείωση των διοικητικών αστοχιών και των Ιατρονοσηλευτικών λαθών κατά την παραγωγή υπηρεσιών υγείας που δύνανται να οδηγήσουν σε επιβάρυνση της υγείας των ασθενών.
The quality in the health services, particularly in the hospital care, constitutes one of the fundamental criteria that each health organisation and system attempts ensure. This criterion appears not to be a priority in our own health system. Both from the side of health professionals and their unions and from the side of government, there have not been developed any appropriate technical instruments of measurement of the quality in health services. National systems and models of quality, that would include established medical controls, inspections between the colleagues (medical audit, peer review) and medical directives or guarantee of quality (medical guidelines, quality assurance), are not predicted to be built into the Greek health system and particularly in the department of hospital care in the near future. It should be emphasised that the spectrum of needs in the provision of health care and the economic difficulties limit the possibility of services to support the existing structures and human resources. Regarding the need of health professionals it is noticed worldwide. On the other hand there are working environments that support perfection and are able to attract and to maintain sufficient number of health professionals (Leontiou I., 2007). The quality in health services depends a lot from the satisfaction of the health professionals whose satisfaction has been associated with the motives in their work, the working environment and their personal values. Unfortunately the quality in health services is incommensurate to the available resources for health care. The association between the professional satisfaction and the improvement of the provided quality is extremely important in order to minimize the administrative and medical mistakes in health services that comprise the health of the patients. |
el |