heal.abstract |
Τα νοσοκομεία υπάρχουν και λειτουργούν ακριβώς για να παρέχεται, στους ασθενείς, φροντίδα η οποία είναι ή πρέπει να είναι συνεχής, απρόσκοπτη και πάνω σε 24ωρη βάση. Η ποιότητα στις υπηρεσίες υγείας αφενός παραμένει διαχρονικό ζητούμενο και αφετέρου αποτελεί ένα αμφιλεγόμενο θέμα. Η εφαρμογή σε ένα νοσοκομείο ενός συστήματος διασφάλισης ποιότητας αποτελεί τεκμήριο για την ικανότητα του νοσοκομείου να παρέχει τις υπηρεσίες του σύμφωνα με τις προδιαγραφές που επαγγέλλεται. Η βελτίωση της ποιότητας των υπηρεσιών υγείας περιλαμβάνεται λοιπόν ανάμεσα στις προτεραιότητες και τους προσανατολισμούς των συστημάτων υγείας και των μεταρρυθμιστικών προσπαθειών που βρίσκονται σε εξέλιξη στις περισσότερες ανεπτυγμένες χώρες. Η ποιότητα πρέπει να αξιολογείται από την άποψη των κύριων συμμετεχόντων και σε σχέση με σαφή κριτήρια, τα οποία αντανακλούν τις αξίες που διέπουν μια δεδομένη κοινωνία. Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (ΠΟΥ) καθόρισε ότι η ποιότητα στο χώρο της υγείας περιλαμβάνει διαγνωστικές και θεραπευτικές πράξεις ώστε να διασφαλίζεται το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα. Η αναζήτηση της ποιότητας συγκαταλέγεται ανάμεσα στους στόχους των υπηρεσιών υγείας και τείνει να καλύπτει όλο φάσμα τους. Παράλληλα, η ποιότητα συσχετίζεται με το σύστημα υγείας και τους χρήστες γιατί αφορά, κατά κύριο λόγο, τους επαγγελματίες και τους χρήστες του συστήματος υγείας. Ταυτόχρονα, η ποιότητα στον τομέα υγείας διαφέρει κατά πολύ από την επιζητούμενη ποιότητα σε άλλους είδους υπηρεσίες ή και στο βιομηχανικό πεδίο. Η παρούσα εργασία έχει ως βασικό σκοπό να περιγράψει τη σχέση της ποιότητας µε τις παρεχόµενες, από οποιοδήποτε φορέα, υπηρεσίες υγείας. Αρχικά, παρουσιάζεται η έννοια της ποιότητας στις υπηρεσίες και στον κλάδο της υγείας. Ακολούθως τονίζονται η αναγκαιότητα για βελτίωση της ποιότητας στις υπηρεσίες υγείας και τα οφέλη που προκύπτουν από την επίτευξη του στόχου. Παρουσιάζονται διάφορες µέθοδοι-διαδικασίες, οι οποίες µπορούν να χρησιµοποιηθούν, προκειµένου να επιτευχθεί η βελτίωση της ποιότητας, καθώς και οι δυσκολίες που ανακύπτουν, το κόστος, αλλά και τα πλεονεκτήµατα των προγραµµάτων. Τέλος, φαίνεται πως η εφαρµογή προγραµµάτων ποιότητας στους οργανισµούς υγείας είναι δύσκολη, λόγω της πολύ-τµηµατικής διάρθρωσης και της δυσκαµψίας των διοικητικών υπηρεσιών τους. Όµως, η εισαγωγή της ποιότητας στην κουλτούρα τους, θα βοηθήσει σηµαντικά στην απόκτηση ανταγωνιστικών πλεονεκτηµάτων και στη βελτίωση εν γένει της αποτελεσµατικότητας και της αποδοτικότητάς τους. |
el |