heal.abstract |
Μέσα από την γλώσσα, οι άνθρωποι επικοινωνούν, ανταλλάσουν ιδέες, απόψεις, γνώσεις, δημιουργούν σχέσεις, εκφράζουν συναισθήματα, εξυπηρετούν ανάγκες. Η ικανότητα χρήσης της γλώσσας στην καθημερινή μας επικοινωνία είναι τόσο ουσιώδης, που συχνά θεωρούμε μια εύκολη και δεδομένη υπόθεση την ανάπτυξή της. Γενετικοί και βιολογικοί παράγοντες όμως μπορεί να εμποδίσουν αυτή την εξέλιξη. Ο όρος Διάχυτη Αναπτυξιακή Διαταραχή (Δ.Α.Δ.) χρησιμοποιείται για να περιγράψει ένα φάσμα δυσκολιών, όπου κοινός παρονομαστής θεωρείται η μη κατανόηση και οι δυσκολίες στην επικοινωνία, σε συνδυασμό με την αδυναμία κατανόησης και έκφρασης συναισθήματος. Στην συγκεκριμένη μελέτη, γίνεται αναφορά στον αυτισμό χαμηλής και υψηλής λειτουργικότητας, στο σύνδρομο Asperger και τη φυσιολογική εξέλιξη του λόγου. Μέσα από αυτές τις έννοιες, γίνονται εύκολα κατανοητές οι δυσκολίες και οι ικανότητες των ατόμων που παραθέτονται στο κεφάλαιο καταγραφής της μελέτης. Η διαδικασία απόκτησης του δείγματος έγινε με βάση τους κανονισμούς των ιδιωτικών κέντρων «αυλή του κόσμου», για την απόκτηση δείγματος χαμηλής λειτουργικότητας ατόμων και «επικοινωνία και μάθηση» για την απόκτηση δείγματος υψηλής λειτουργικότητας. Ως περίοδος παρακολούθησης και καταγραφής των αποτελεσμάτων έρευνας, ορίστηκαν οι τρείς μήνες. Μέσα σε αυτό το διάστημα, τα άτομα ήρθαν σε επαφή με το «εργαλείο ανίχνευσης των διαταραχών του λόγου και της ομιλίας» από το υπουργείο εθνικής παιδείας και θρησκευμάτων, με σκοπό την αξιολόγηση του εκφραστικού και αντιληπτικού τους λεξιλογίου. Το εργαλείο αυτό, επιλέχθηκε λαμβάνοντας υπόψη αφενός, τις δυσκολίες που παρουσιάζουν τα άτομα με αυτισμό χαμηλής λειτουργικότητας και της προσπάθειας μέσα από τη μελέτη, να καταγραφεί ο χρόνος που χρειάζονται τα άτομα αυτά να αυτοματοποιήσουν καινούριες έννοιες. Αφετέρου, διότι το λεξιλόγιο του αποτελείται από συχνόχρηστες λέξεις, γεγονός που βοηθά τα άτομα με χαμηλά ποσοστά επιτυχίας στην αξιολόγηση, να αναγνωρίσουν, να ονομάσουν και να αυτοματοποιήσουν χρήσιμες λέξεις του καθημερινού ρεπερτορίου. Η συγκεκριμένη εργασία όμως, δεν αναφέρει απλώς τα χαρακτηριστικά των ατόμων με ΔΑΔ και το πρόγραμμα παρέμβασης τους, όπως αυτό δημιουργήθηκε από τα αποτελέσματα της μελέτης. Παρουσιάζει επιπλέον, ορισμένους χρήσιμους τρόπους διαχείρισης και εκπαίδευσης των περιστατικών. Πιο συγκεκριμένα, περιγράφονται οι αρμοδιότητες και τα προφίλ των εκπαιδευτικών που συνεργάζονται με το παιδί και την οικογένεια του. Στην συνέχεια, δίνονται ορισμένες χρήσιμες συμβουλές για την διαχείριση των δυσκολιών που παρουσιάζει το παιδί, τόσο στην εκπαίδευση όσο και στην συμπεριφορά του. Γνωρίζοντας τις δυσκολίες και βελτιώνοντας τις παιδαγωγικές και θεραπευτικές μας μεθόδους, δίνουμε την ευκαιρία στα άτομα με ΔΑΔ να αναπτύξουν τις ιδιαίτερες ικανότητες τους, να αναδείξουν τις δυνατότητες τους και να ενισχύσουμε την δύναμη και τις ελπίδες της οικογένειας, ότι οι προσπάθειες τους μπορούν να επιφέρουν ένα ισχυρό αποτέλεσμα. (Α. Γεννά, 2002). |
el |