heal.abstract |
Ο αυτισμός και οι συναφείς αναπτυξιακές διαταραχές αποτελούν αντικείμενο μεγάλου επιστημονικού και κοινωνικού ενδιαφέροντος, επί σειρά δεκαετιών. Η ιδιαίτερη ποιότητα και η σοβαρότητα των γνωστικών αποκλίσεων, η ποικιλομορφία της κλινικής εικόνας από άτομο σε άτομο σε διαφορετικές αναπτυξιακές περιόδους, η αιτιολογία, η χρονιότητα και η αντιμετώπιση του αυτισμού, συνεχίζουν να αποτελούν πρόκληση για παιδιά και ενήλικες με αυτισμό, για τους γονείς και τους ειδικούς, για το σύστημα υγείας και εκπαίδευσης. Η εξατομικευμένη αξιολόγηση της κατάστασης του ατόμου και της οικογένειας, η ιεράρχηση των συμπτωμάτων των συνοδών διαταραχών προς αντιμετώπιση και ο καθορισμός των στόχων της παρέμβασης, η εκπαίδευση και εφαρμογή διαφορετικών προσεγγίσεων σε διαφορετικές φάσεις της ζωής, διασφαλίζουν μια σφαιρική αντιμετώπιση. Τα άτομα με αυτισμό έχουν ανάγκη από οργανωμένο δίκτυο υπηρεσιών υγείας και εκπαίδευσης, ικανό να ανταποκριθεί μακρόχρονα στις μεταβαλλόμενες ανάγκες τους. Ο σχεδιασμός της θεραπευτικής παρέμβασης απαιτεί λεπτομερή αξιολόγηση του επιπέδου λειτουργικότητας του ατόμου και κατανόηση των δυνατοτήτων και των δυσκολιών του, τόσο επικοινωνιακά και κοινωνικά όσο και γλωσσικά. Η προσέγγιση είναι αποτελεσματική μόνον όταν είναι εξατομικευμένη, ανάλογη της χρονολογικής ηλικίας και του αναπτυξιακού επιπέδου και εστιάζεται στο σύνολο των δυσκολιών παιδιών και ενηλίκων, που έχουν διαγνωστεί με αυτιστική διαταραχή. Στην παρούσα πτυχιακή εργασία, επιχειρείται η αξιολόγηση της γλωσσικής παραγωγής παιδιών σχολικής και προσχολικής ηλικίας που ανήκουν στο φάσμα του αυτισμού και η ανάλυση των ιδιαιτεροτήτων του λόγου τους, όπως αυτές προέκυψαν κατά τη διάρκεια της αξιολόγησης. Έγινε χρήση του αξιολογητικού εργαλείου «Εικόνες Δράσεις: Δοκιμασία Πληροφορικής και Γραμματικής Επάρκειας» του Ι. Βογινδρούκα. Η ανάλυση των αποτελεσμάτων της αξιολόγησης μας οδηγεί στην εξαγωγή αξιοσημείωτων συμπερασμάτων όσο αφορά τα χαρακτηριστικά του λόγου και τα γλωσσικά ελλείμματα των παιδιών με ΔΑΦ. |
el |