heal.abstract |
Ο τραυλισμός είναι ένα πολύπλοκο πρόβλημα που απασχολεί την ομήγυρη των κλινικών λογοθεραπευτών και γενικά ένα ευρύ φάσμα επιστημών. Είναι μία ιδιαίτερη διαταραχή ομιλίας, στην οποία η ροή ομιλίας χαρακτηρίζεται από επαναλήψεις ήχων, συλλαβών, λέξεων και φράσεων, επιμηκύνσεις, μπλοκαρίσματα και παρεμβολές. Η συνηθέστερη ηλικία έναρξης αντικατοπτρίζεται μεταξύ 2 έως 6 ετών. Διάφοροι σημαντικοί παράγοντες απαρτίζουν σπουδαίο ρόλο στην εμφανίση και τη σφυριλάτηση του ως προς την επιδείνωση της διαταραχής. Βασικός σκοπός της εργασία είναι η διερεύνηση προβλημάτων λόγου και ομιλίας σε παιδιά με τραυλισμό μέσω τυπικών και άτυπων μεθόδων. Η πτυχιακή εργασία χωρίζεται σε θεωρητικό και ερευνητικό μέρος. Στο θεωρητικό μέρος γίνεται μια εξονυχιστική αναφορά για τον τραυλισμό. Ειδικότερα, περιγράφεται η φυσιολογική ροή, η ιστορική αναδρομή, ο ορισμός του τραυλισμού, η επιδημιολογία, οι διαφορές φύλου, τα αίτια που πιθανόν προκαλούν τον τραυλισμό, οι μορφές και τα είδη του τραυλισμού, τα χαρακτηριστικά, η θεραπευτική αντιμετώπιση και άλλες επικουρικές μέθοδοι αντιμετώπισης. Αναφορικά, με το ερευνητικό μέρος της εργασίας διεξήχθη μια τυπική μέθοδος αξιολόγησης και άλλες δύο άτυπες μέθοδοι αξιολόγησης σε μια ομάδα παιδιών με τραυλισμών (ομάδα ελέγχου) ηλικίας 4 – 6 ετών και σε μια ομάδα ισάριθμων παιδιών αντίστοιχης ηλικίας με φυσιολογική ροή ομιλίας (ομάδα αναφοράς). Επιπροσθέτως, δόθηκε ερωτηματολόγιο αποτελούμενο από 22 διχοτομικές ερωτήσεις κλειστού τύπου. Εν κατακλείδι, ως προς την αξιολόγηση των παιδιών έλαβαν μέρος συνολικά 12 παιδιά, εκ των οποίων η κάθε ομάδα απαρτιζόταν από 6 μέλη, ενώ όσον αφορά το ερωτηματολόγιο ερωτήθηκαν οι έξι γονείς των παιδιών που παρουσιάζουν διαταραχή ροής και ομιλίας – τραυλισμό. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι τα παιδιά με διαταραχή ροής λόγου και ομιλίας ενδέχεται να εμφανίσουν συνωδά γλωσσικά προβλήματα. Η πλειοψηφία των δυσρυθμιών συγκεντρώνεται στα έκκροτα / στιγμικά φωνήματα. Τα παιδιά με τραυλισμό (170 βαθμοί) έχουν χαμηλότερο επίπεδο λεξιλογίου από ότι τα παιδιά με φυσιολογική ροή ομιλίας (251 βαθμοί). Επιπροσθέτως, τα παιδιά με τραυλισμό παρουσιάζουν περισσότερες δυσρυθμίες όταν καλούνται να απαντήσουν σε κάτι συγκεκριμένο (102 δυσρυθμίες) , όπως στη Δοκιμασία Φωνητικής και Φωνολογικής Εξέλιξης, παρά στον αυθόρμητο τους λόγου με το Παιχνίδι ρόλων – Μανάβικο (88 δυσρυθμίες). Σε σύγκριση με το παρόν αποτέλεσμα συγκλίνουν τα παιδιά με φυσιολογική ροής ομιλίας, τα οποία δεν παρουσιάζουν δυσρυθμίες όταν καλούνται να δώσουν μια απάντηση σε συγκεκριμένα πλαίσια, ενώ στον αυθόρμητο του λόγο (Παιχνίδι ρόλων – Μανάβικο) έχουν μικρό αριθμό δυσρυθμιών (6 δυσρυθμίες). Επίσης, διαπιστώνεται ότι οι παράγοντες της κληρονομικότητας (με συγκέντρωση 3 βαθμών και με μέγιστο αριθμό επιβάρυνσης τον αριθμό 7), του περιβάλλοντος (με συγκέντρωση πάνω από 3,5 βαθμούς με μέγιστο βαθμό επιβάρυνσης τον αριθμό 7) και της οικογένειας (με συγκέντρωση πάνω από 2,5 βαθμούς με μέγιστο βαθμό επιβάρυνσης τον αριθμό 5) κατέχουν σημαντικό ρόλο ως προς την εμφάνιση της διαταραχή ροής λόγου και ομιλίας. Στον αντίποδα, ως παρακλάδι του οικογενειακού παράγοντα η σχέση ανάμεσα στα αδέρφια ως αιτία εμφάνισης της διαταραχής του τραυλισμού (με συγκέντρωση κάτω από 1,5 βαθμούς με μέγιστο αριθμό επιβάρυνσης τον αριθμό 3) δεν διαδραματίζει σπουδαίο ρόλο. Τα αποτελέσματα αναλύονται σε πίνακες και σχήματα, ενώ στη συνέχεια ακολουθούν τα συμπεράσματα και οι αντίστοιχες εισηγήσεις. |
el |