heal.abstract |
Οι γνωστικές και κοινωνικές δεξιότητες που διαμορφώνουν το χαρακτήρα και την προσωπικότητα του ανθρώπου εξελίσσονται σ' όλη τη διάρκεια της ζωής του. Γενετικοί και βιολογικοί παράγοντες όμως μπορεί να εμποδίσουν αυτή την εξέλιξη. Σε αυτή την εργασία θα γίνει αναφορά στον Αυτισμό Υψηλής Λειτουργικότητας, στο Σύνδρομο Asperger και στην παρέμβαση κοινωνικών δεξιοτήτων μέσω Κοινωνικών Ιστοριών. όρος Διάχυτη Αναπτυξιακή Διαταραχή (Δ.Α.Δ.) είναι ευρύτερος και περιλαμβάνει και άλλες διαταραχές εκτός από τον Αυτισμό και το Σύνδρομο Asperger. Στις Διάχυτες Αναπτυξιακές Διαταραχές (Δ.Α.Δ.) περιλαμβάνονται σύμφωνα με το ταξινομητικό εγχειρίδιο της Παγκόσμιας Οργάνωσης Υγείας ICD10 τα παρακάτω σύνδρομα: · Σύνδρομο Asperger
· Σύνδρομο Rett
· Αυτισμός της παιδικής ηλικίας
· Άτυπος αυτισμός
· Παιδική αποδιοργανωτική διαταραχή
· Διαταραχή υπερδραστηριότητας σχετιζόμενη με νοητική καθυστέρηση και στερεότυπα
· Διάχυτη Αναπτυξιακή Διαταραχή, μη καθοριζόμενη
· Άλλες Διάχυτες Αναπτυξιακές Διαταραχές. Τα άτομα με Αυτισμό και Asperger μπορούν να παρακολουθήσουν ειδικά σχολεία, τμήματα ένταξης, κέντρα δημιουργικής απασχόλησης, ειδικά κέντρα επαγγελματικής κατάρτισης, προστατευμένα εργαστήρια, τεχνικά λύκεια ειδικής αγωγής ή να φοιτήσουν κανονικά σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, ανάλογα με τις δυσκολίες τους. Ο Αυτισμός είναι μία Διάχυτη Αναπτυξιακή Διαταραχή που επηρεάζει όχι μόνο το άτομο, αλλά και τα υπόλοιπα μέλη της οικογένειας. Τα άτομα με Υψηλής Λειτουργικότητας Αυτισμό και Asperger μπορεί να καταφέρουν να αυτονομηθούν, όμως χρειάζονται πολλά χρόνια και συστηματική προσπάθεια. (Νότας, 2005-2006, Μαυροπούλου, 2007). Η παρέμβαση μέσω Κοινωνικών Ιστοριών θεωρείται ιδιαίτερα αποτελεσματική για την αντιμετώπιση της αυτορρύθμισης, των κοινωνικών, συναισθηματικών και επικοινωνιακών δυσκολιών που αντιμετωπίζουν τα άτομα με Διαταραχές στο Φάσμα του Αυτισμού. Κάθε Κοινωνική Ιστορία είναι ειδικά σχεδιασμένη για κάθε παιδί. Περιγράφει και εξηγεί, βοηθώντας το άτομο να κατανοήσει μια κοινωνική πληροφορία για μια συγκεκριμένη κατάσταση. Συνιστάται κυρίως για άτομα που εμφανίζουν στοιχειώδεις γλωσσικές, γνωστικές ικανότητες και δεν παρουσιάζουν σημαντική νοητική καθυστέρηση. (Rust & Smith, 2006, O’ Hara, 2010, More, 2012) |
el |