heal.abstract |
Ο λόγος του ανθρώπου αποτελείται από τρία αλληλένδετα βασικά επίπεδα: Το πρώτο επίπεδο είναι η δομή, η οποία συμπεριλαμβάνει τη φωνολογία, τη μορφολογία και το συντακτικό. Το δεύτερο επίπεδο αφορά στο περιεχόμενο, το οποίο αναφέρεται στη σημασιολογία και τέλος το επίπεδο της χρήσης της γλώσσας στο επικοινωνιακό πλαίσιο, το οποίο αναφέρεται στην πραγματολογία. Η παρούσα πτυχιακή εργασία υπάγεται στον τομέα της πραγματολογίας και ερευνά την αξιολόγηση πραγματολογικών δεξιοτήτων σε παιδιά τυπικής ανάπτυξης, προσχολικής ηλικίας και συγκεκριμένα, την ανάπτυξη της ικανότητάς τους να κάνουν κατάλληλες ερωτήσεις. Λόγω της έλλειψης σταθμισμένων αξιολογητικών εργαλείων για την εκτίμηση πραγματολογικών δεξιοτήτων στην Ελλάδα κατασκευάστηκαν δυο δοκιμαστικά τεστ, τα οποία αποσκοπούν στην εκτίμηση της ικανότητας του παιδιού να κάνει κατάλληλες ερωτήσεις βάσει οπτικού ερεθίσματος. To ένα τεστ αφορά την ικανότητα του παιδιού να κάνει ερωτήσεις που εισάγονται με το Ποιος; Τι; Γιατί; Που; και το δεύτερο αφορά στην ικανότητα του παιδιού να κάνει κατάλληλες ερωτήσεις σε μια επικοινωνιακή κατάσταση μπαίνοντας στη θέση ενός άλλου ατόμου. Ως πιλοτική έρευνα, η παρούσα εργασία έχει σκοπό τη συλλογή πληροφοριών και δεδομένων προκειμένου να κατασκευαστεί μελλοντικά μια αξιόπιστη δοκιμασία για την αξιολόγηση των εν λόγω πραγματολογικών γλωσσικών δεξιοτήτων. Πραγματοποιήθηκε η χορήγηση των δοκιμασιών σε 79 τυπικά αναπτυσσόμενα παιδιά ηλικίας 4ων έως 6;11 χρονών, βαθμολογήθηκαν οι απαντήσεις τους, οι οποίες στη συνέχεια αναλύθηκαν στατιστικά προκειμένου να απαντηθούν οι ερευνητικές ερωτήσεις που αφορούν την ηλικία ανάπτυξης της ικανότητας του παιδιού να κάνει ερωτήσεις που εισάγονται με το Ποιος; ,Τι;, Που; και Γιατί;
τη σειρά απόκτησης αυτών των ερωτηματικών προτάσεων, την ανάπτυξη της ικανότητας του παιδιού να κάνει κατάλληλες ερωτήσεις σε μια επικοινωνιακή κατάσταση, μπαίνοντας νοερά στη θέση ενός άλλου ατόμου και τις τυχόν διαφοροποιήσεις σχετικά με το φύλο του παιδιού. Τέλος, τα αποτελέσματα της έρευνας συγκρίθηκαν με συναφείς έρευνες σε άλλες χώρες.
Human language can be conceptualized as having three interrelating domains: form, content and use. The form of language includes phonology, morphology and syntax, the content refers to the semantics of language and the last domain, the use of language in a communicative context, involves the pragmatic system. The present dissertation refers to the domain of pragmatics and investigates the assessment of pragmatic skills in typically developed Greek preschool children and specifically their ability to ask appropriate questions. Due to the absence of standardized tools for the assessment of pragmatic skills in Greek, two pilot tests have been constructed intending to assess the child’s ability to make appropriate questions based on visual stimuli. The first test aims at evaluating the child’s ability of asking wh – questions (who?, what?, where?, why?) and the second test’s purpose is to assess the child’s capability to produce appropriate questions in a communicative context, while mentally taking the place of another individual. The present study intends, as a pilot study, to collect information and data in order to construct a reliable test for the assessment of these pragmatic language skills. The pilot tests were administrated to 79 4 - 6 year old typically developed children, whose responses were scored and were then analyzed statistically in order to answer the research questions, related to the development of the ability of a child to produce wh- questions (who?, what?, why?, where?); the sequence of the order in which children produce these wh – questions; the development of the ability of children to ask appropriate questions in a communicative context and the variations that might appear concerning the child’s gender. Finally, the results were compared with similar surveys of other countries. |
el |