heal.abstract |
Σκοπός της παρούσας ερευνητικής μελέτης, ήταν η διερεύνηση των πραγματολογικών δεξιοτήτων των παιδιών με Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ) υψηλής λειτουργικότητας. Στο πρώτο μέρος αναλύονται οι έννοιες του λόγου και της γλώσσας με έμφαση στην πραγματολογία. Επίσης αναφέρονται τα χαρακτηριστικά της διαταραχής του αυτισμού υψηλής λειτουργικότητας καθώς και η κλινική εικόνα τους, σύμφωνα με την υπάρχουσα βιβλιογραφία. Συμμετέχοντες και μέθοδος: Τους συμμετέχοντες αποτέλεσαν δέκα (10) παιδιά ηλικίας 6-7 ετών με ΔΑΦ υψηλής λειτουργικότητας. Οι πραγματολογικές τους δεξιότητες αξιολογήθηκαν μέσω του Test of Pragmatic Language-2 (TOPL-2) [Diana Pheleps-Terasaki, Trisha Phelps-Gunn, 2007], το οποίο αποτελεί ένα εργαλείο αξιολόγησης πραγματολογικών δεξιοτήτων σε παιδιά ηλικίας 6 έως 18 ετών (μη σταθμισμένο στον ελληνικό πληθυσμό). Στους συμμετέχοντες παρουσιάστηκαν εικόνες κοινωνικού περιεχομένου, για τις οποίες κλήθηκαν να δώσουν μια λογική απάντηση για έναν από τους χαρακτήρες της εικόνας και κάποιες φορές να δικαιολογήσουν την απάντηση τους. Οι απαντήσεις τους αξιολογήθηκαν βάση των οδηγιών του εγχειριδίου του εξεταστή. Αποτελέσματα: Το TOPL-2 έδειξε ότι η πλειοψηφία του δείγματος παρουσιάζει σημαντικά πραγματολογικά ελλείμματα και φτωχή πραγματολογική ανάλυση. Δυσκολίες παρατηρήθηκαν στην επινόηση ενός διαλόγου καθώς και στην εξαγωγή συμπερασμάτων στις διάφορες κοινωνικές καταστάσεις και περιβάλλοντα της καθημερινότητας. Τα αποτελέσματα τους σχολιάστηκαν και συζητήθηκαν με παρόμοιες έρευνες καθώς και με την θεωρία του νου και της ασθενούς κεντρικής συνοχής. Συνοπτικά, αναδείχτηκαν τα χαρακτηριστικά των παιδιών με ΑΥΛ στον τομέα της πραγματολογίας αλλά και η ανάγκη για περαιτέρω μελέτη και εξέλιξη στις γνώσεις μας γύρω από τον αυτισμό και τις μεθόδους αξιολόγησης και ανίχνευσης των ιδιαίτερων ικανοτήτων τους.
The aim of the present study was to investigate the pragmatic skills of high functioning autism (HFA) children. The first part of the study analyzes the terms like speech and language, with emphasis on pragmatic language. According to bibliography, the characteristics and the clinical perspective of the HFA disorder are also mentioned. Participants and methods: Participants were ten (10) children 6-7 years old with high functioning autism. Pragmatic skills were assessed through the Test of Pragmatic Language-2 (TOPL-2) [Diana Pheleps-Terasaki, Trisha Phelps-Gunn, 2007]. The TOPL-2 is a 43-item test that is a comprehensive measure of pragmatic language ability from ages 6 through 18 (unstandardized to Greek population). The participants after saw some social content pictures were asked to give some reasonable answer for one of the character in the pictures. Their responses were evaluated according to the Examiner’s manual. Results: The TOPL-2 results demonstrated that the majority of sample had significant pragmatic deficits and poor pragmatic analysis. Difficulties in drawing a conclusion and inventing a dialogue were also found. Their results were explained and discussed according to similar researches and theories like mind and central coherence. Conclusively, the study not only highlighted the characteristics of children with HFA in the domain of pragmatic language but also the need for further research in autism and the evaluation methods for their special abilities, in general. |
el |