Ιδρυματικό Αποθετήριο Τ.Ε.Ι. Πελοποννήσου

Η αξιολόγηση της ικανότητας κατανόησης της γραμματικής παιδιών τυπικής ανάπτυξης , παιδιών με νοητική υστέρηση, με διγλωσσία και με καθυστέρηση λόγου, χρονολογικής ηλικίας 4 έως 6:6 ετών

Αποθετήριο DSpace/Manakin

Εμφάνιση απλής εγγραφής

dc.contributor.author Ανεστοπούλου, Ελένη el
dc.date.accessioned 2015-11-24T19:10:35Z
dc.date.available 2015-11-25T03:00:07Z
dc.date.issued 2015-11-24
dc.identifier.uri http://nestor.teipel.gr/xmlui/handle/123456789/13777
dc.title Η αξιολόγηση της ικανότητας κατανόησης της γραμματικής παιδιών τυπικής ανάπτυξης , παιδιών με νοητική υστέρηση, με διγλωσσία και με καθυστέρηση λόγου, χρονολογικής ηλικίας 4 έως 6:6 ετών el
heal.type Προπτυχιακή/Διπλωματική εργασία el
heal.secondaryTitle el
heal.classification el
heal.keyword Γλωσσική ανάλυση el
heal.keyword Διγλωσσία el
heal.keyword Φωνητική el
heal.contributorName el
heal.language gre el
heal.access free el
heal.accessText el
heal.license Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα el
heal.fileFormat PDF *
heal.recordProvider ΤΕΙ Πελοποννησου el
heal.publicationDate 2015-01-01 el
heal.abstract Η παρούσα εργασία επικεντρώθηκε αρχικά στη θεωρητική υποστήριξη της ανασκόπησης των επιπέδων γλωσσικής ανάλυσης. Συγκεκριμένα έγινε παράθεση του ορισμού των όρων του λόγου και της ομιλίας, καθώς επίσης και η διάκριση των τομέων του λόγου. Επίσης, παρουσιάστηκαν τα στάδια ανάπτυξης των φυσιολογικών χρηστών της γλώσσας και έγινε ανάλυση της τυπικής γλωσσικής εξέλιξης των παιδιών. Παρουσιάστηκε ο ορισμός , τα αίτια και τα συμπτώματα των παθολογιών της νοητικής υστέρησης, της καθυστέρησης λόγου και του φαινομένου της διγλωσσίας. Στη συνέχεια, δόθηκε στην καταγραφή των αποτελεσμάτων και την διεξαγωγή συμπερασμάτων βάσει δείγματος παιδιών που ελήφθη, με σκοπό τη διερεύνηση των γλωσσικών αποκλίσεων μεταξύ τυπικά αναπτυσσόμενων παιδιών, δίγλωσσων παιδιών και παιδιών με νοητική υστέρηση και καθυστέρηση λόγου, ηλικίας 4-6:6 ετών. Στο Κεφάλαιο 2 αναφέρεται αρχικά ο ορισμός του όρου της «επικοινωνίας», εφόσον η επικοινωνία είναι ο πρωταρχικός και άμεσος σκοπός που εκπληρώνει ο άνθρωπος μέσω της γλώσσας /ομιλίας. Έπειτα διευκρινίζονται οι έννοιες «γλώσσα» και «ομιλία», αναλύονται τα συστατικά στοιχεία της γλώσσας, τα οποία αποτελούνται από τη φωνολογία, τη σύνταξη, τη σημασιολογία, τη μορφολογία και την πραγματολογία. Τα στοιχεία αυτά με τη σειρά τους εισάγονται στου τρείς τομείς της γλώσσας, τη μορφή (φωνολογία, μορφολογία, συντακτικό), τη χρήση (πραγματολογία) και το περιεχόμενο (σημασιολογία). Έπειτα, παρατίθενται τα στάδια ανάπτυξης του κάθε γλωσσικού στοιχείου ξεχωριστά, από τη στιγμή της γέννησης ενός παιδιού, μέχρι την ολοκλήρωση της ανάπτυξης κάθε κατηγορίας. Στα Κεφάλαια 3, 4 και 5 ακολουθεί μία αδρή περιγραφή των διαταραχών της νοητικής υστέρησης, της καθυστέρησης του λόγου και του φαινομένου της διγλωσσίας. Γίνεται αναφορά στον ορισμό τους, στη συμπτωματολογία τους, στη συνήθη ηλικία εμφάνισης και στην αιτιολογία τους. Επιπροσθέτως, αναφέρεται η γνωστική και η γλωσσική ανάπτυξη των παιδιών που παρουσιάζουν σε κάθε μια από τις προαναφερόμενες διαταραχές ,καθώς και η εξέλιξη τους στον τομέα της μορφολογίας και της σύνταξης. Μετά τη θεωρητική προσέγγιση του λόγου/ομιλίας και των διαταραχών, ακολουθεί το ερευνητικό μέρος της παρούσας εργασίας, που στόχο έχει να διευκρινίσει κατά πόσον παρατηρούνται αποκλίσεις στην κατανόηση των γραμματικών κανόνων των παιδιών που ανήκουν στις συγκεκριμένες παθολογικές ομάδες σε σύγκριση με την απόδοση των παιδιών τυπικής ανάπτυξης , της προσχολικής και πρώιμης σχολικής ηλικίας και συνεπώς να οριστούν οι δυσκολίες που αντιμετωπίζει κατά κύριο λόγο η κάθε μια κατηγορία παιδιών. Σκοπός είναι να σκιαγραφηθούν συνολικά οι γραμματικές ικανότητες των παιδιών καθεμίας κατηγορίας, καθώς επίσης και να καταγραφούν οι ανάγκες τους και οι δυσκολίες τους. Μέσω της ολοκλήρωση αυτής της εργασίας, θα υποβοηθηθεί η αξιολόγηση και ο σχεδιασμός του λογοθεραπευτικού πλάνου παρέμβασης. Στην παρούσα έρευνα συμμετείχαν συνολικά 40 παιδιά, προσχολικής και πρώιμης σχολικής ηλικίας. Αντιστοιχούσαν 10 παιδιά σε καθεμία από τις τέσσερις κατηγορίες. Τα παιδιά αυτά αξιολογήθηκαν με την χρήση του TROG TEST, (Bishop, 1983), που είναι επίσημο τεστ αξιολόγησης της κατανόησης των γραμματικών κανόνων. Το TROG TEST αποτελείται από 80 όρους (λέξεις /προτάσεις) προς αξιολόγηση. Το παιδί ακούει τον όρο – στόχο που εκφωνεί ο εξεταστής και καλείται να δείξει με το χέρι του την κατάλληλη εικόνα. Όσον αφορά το ερευνητικό μέρος της παρούσας εργασίας, πρώτα απ’ όλα πραγματοποιήθηκε η μετάφραση των λέξεων και των προτάσεων στην Ελληνική γλώσσα ,τηρώντας με ακρίβεια την εννοιολογική τους σημασία και τον ρόλο τους στην αξιολόγηση των γραμματικών κανόνων της γλώσσας. Οι ερευνητικές μελέτες σχετικά με την απόδοση των παιδιών σχολικής και προσχολικής ηλικίας, που παρουσιάζουν κάποια από τις προαναφερόμενες παθολογίες ,συγκλίνουν στο συμπέρασμα ότι επηρεάζεται η μορφολογία και η σύνταξη του λόγου τους, διαφέροντας αισθητά από το επίπεδο γλωσσικής ανάπτυξης του μέσου όρου. Σε κάθε περίπτωση, η εξαγωγή αντικειμενικού συμπεράσματος, σχετικά με αυτό το γεγονός θα μπορέσει να προσφέρει πολλά στη θεραπευτική αντιμετώπιση των διαταραχών και θα ήταν πολύ χρήσιμη η διεξαγωγή όσο το δυνατόν έγκυρων και αξιόπιστων ερευνών. el
heal.advisorName Γερμπανά, Ειρήνη el
heal.committeeMemberName el
heal.academicPublisher ΤΕΙ Πελοποννήσου el
heal.numberOfPages 146 *


Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο

Αυτό το τεκμήριο εμφανίζεται στην ακόλουθη συλλογή(ές)

Εμφάνιση απλής εγγραφής

Αναζήτηση Αποθετηρίου


Σύνθετη Αναζήτηση

Πλοήγηση

Ο Λογαριασμός μου

Στατιστικές