heal.abstract |
Η καλλιέργεια της αμπέλου είχε μεγάλη σημασία για τη Σάμο, αυτό το αποδεικνύει και το όνομα Άμπελος που έχει δοθεί στον μεγάλο ορεινό όγκο στο κέντρο του νησιού. Από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα στις μαλακές πλαγιές του βουνού, τις υποταγμένες με πεζούλες και αναλήμματα, καλλιεργείται το αμπέλι που δίνει το φημισμένο σαμιώτικο κρασί. Οι πληροφορίες που αναφέρονται στα κρασιά της Σάμου είναι εξαιρετικά φειδωλές. Ο Πολυδεύκης επαινεί τα σαμιακά σταφύλια, ενώ περίεργα ο Στράβων δεν δίνει μεγάλη αξία στο σαμιακό κρασί, παρόλο που αναφέρεται με θαυμασμό στην ευφορία του νησιού που, όπως χαρακτηριστικά, «παράγει και του πουλιού το γάλα». Κατά τον Αέθλιο στη Σάμο το αμπέλι καρποφορούσε δύο φορές το χρόνο, ενώ κατά τον Διογενιανό, ένα ιδιαίτερο είδος κλήματος ονομαζόταν Σαμία. Ακολουθώντας αυτούς που αντιμετώπισαν με σκεπτικισμό την ποιότητα του σαμιώτικου κρασιού κατά την αρχαιότητα, η Virginia Grace, στο άρθρο της για τους σαμιακούς αμφορείς, εκφράζει αμφιβολίες αν είχαν κάποια φήμη τα σαμιακά κρασιά έξω από την Σάμο και πιστεύει ότι οι σαμιακοί αμφορείς χρησίμευαν για την εξαγωγή μόνο του λαδιού.Όμως οι αμφορείς στα νομίσματα της Σάμου κατά τον 5° αι. π.χ. ανήκουν στην ίδια κατηγορία με τα άλλα σκεύη οινοποσίας που παρουσιάζονται επίσης στα σαμιακά νομίσματα αλλά και σε ανασκαφή που έγινε το 1972 βρέθηκαν Ενδιαφέρον παρουσιάζει η λατρεία του Διονύσου στη Σάμο με επίθετα που έχουν σχέση περισσότερο με την αρχική ιδιότητα του θεού, ως προστάτη της βλάστησης και της ευφορίας της γης και λιγότερο με την άμπελο. Η μόνη επιγραφική μαρτυρία που σχετίζεται πιθανώς με το αμπέλι είναι μια επιγραφή του 1ου αι. μ.Χ. πάνω σε ένα βωμό του 5ου αι. π.χ.: ΔΑΛΛΙΩΙ ΔΙΟΝΥΣΩΙ ΑΝΘΕΣΤΙΟΣ. |
el |