heal.abstract |
Οι οικονομικές και κοινωνικές εξελίξεις τωv τελευταίων ετών, τόσο στην Ευρώπη όσο και στην Ελλάδα, οφείλονται, κατά κύριο λόγο στην είσοδο της τεχνολογίας στην παραγωγική διαδικασία. Η τεχνολογία διαδραμάτισε καθοριστικό ρόλο τόσο στην παραγωγή προϊόντων και την παροχή υπηρεσιών, όσο και στην ποιοτική διαμόρφωση του εργατικού δυναμικού. Η τεχνολογία στην παραγωγή προϊόντων συνίσταται στην εγκατάσταση και χρησιμοποίηση σύγχρονου τεχνολογικού εξοπλισμού (αυτοματοποιημένες μορφές παραγωγής) για την ποσοτική και ποιοτική παραγωγή προϊόντων, με τελικό σκοπό την ικανοποίηση των αναγκών του καταναλωτή. Η τεχνολογία στην παροχή υπηρεσιών αναφέρεται στην τεχνογνωσία, δηλαδή στη γνώση του σχεδιασμού της παραγωγής και της διάθεσης προϊόντων ή υπηρεσιών, με την ικανοποίηση των αναγκών των πολιτών. Όσον αφορά την ποιότητα του εργατικού δυναμικού, αυτή είναι συνάφεια της εξειδίκευσης που του παρέχεται από το εκπαιδευτικό σύστημα και των επιμέρους δεξιοτήτων του, που αφορούν τη διανοητική και αντιληπτική του ικανότητα. Στον τομέα της υγείας η χάραξη τεχνολογικής πολιτικής απαιτεί εξειδικευμένο προσωπικό, προκειμένου να επιτευχθούν οι στόχοι του Εθνικού Συστήματος Υγείας (ΕΣΥ). Ως εξειδικευμένο διοικητικό προσωπικό θεωρούνται και οι απόφοιτοι του τμήματος Διοίκησης Μονάδων Υγείας και Πρόνοιας (Δ.Μ.Υ.Π.) των Τ.Ε.Ι., που συμμετέχουν ενεργά στη βελτίωση των παρεχομένων διοικητικών υπηρεσιών, ώστε να επιτυγχάνεται η ικανοποίηση των αναγκών του πολίτη. Σκοπός της πτυχιακής εργασίας είναι η προσέγγιση και εκτίμηση των αναγκών των μονάδων υγείας για διοικητικά στελέχη τριτοβάθμιας τεχνολογικής εκπαίδευσης. Στα κεφάλαια που ακολουθούν, ο προβληματισμός γύρω από τις αλλαγές που επήλθαν στο σύστημα υγείας με την είσοδο της τεχνολογίας και η ζήτηση εξειδικευμένων διοικητικών στελεχών από το σύστημα, εξετάζεται και αναπτύσσεται ως εξής: Στο πρώτο κεφάλαιο γίνεται αναφορά στις αλλαγές που επέφερε η τεχνολογία γενικά στην παραγωγική διαδικασία και στην εκπαίδευση, καθώς και η αναγκαιότητα χάραξης μιας αναπτυξιακής πολιτικής, που θα μπορεί να προσαρμόζεται στις συνεχώς μεταβαλλόμενες παραγωγικές διαδικασίες. Στο δεύτερο κεφάλαιο παρουσιάζεται το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα και ο ρόλος της εκπαίδευσης στην επαγγελματική κατάρτιση του ατόμου. Επίσης, προσδιορίζεται η ανάγκη που δημιούργησαν τα Τεχνολογικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (ΤΕΙ), που "παράγουν" τεχνολόγους. Στο τρίτο κεφάλαιο γίνεται μια εκτενέστερη αναφορά στη χάραξη τεχνολογικής πολιτικής στον τομέα της υγείας, δεδομένου ότι η αγορά υπηρεσιών υγείας παρουσιάζει ιδιομορφίες. Η εκτέλεση της αναφερόμενης πολιτικής επέβαλλε την εφαρμογή του management, που αποτέλεσε και το αντικείμενο μελέτης του κεφαλαίου αυτού. Στο τέταρτο κεφάλαιο παρουσιάζεται αναλυτικά η λειτουργία και ο σκοπός του τμήματος Δ.Μ.Υ.Π. και η σχέση του με τα άλλα επαγγέλματα υγείας. Στο πέμπτο κεφάλαιο έγινε προσπάθεια απλοποιημένης παρουσίασης του νόμου 2190/94 "περί προσλήψεων στο δημόσιο τομέα", ούτως ώστε να γίνει πιο κατανοητός ο τρόπος απορρόφησης των αποφοίτων τμημάτων ΔΜΥΠ στα νοσηλευτικά ιδρύματα, που αποτελούν νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου (ΝΠΔΔ). Επίσης, παρουσιάζεται και ο τρόπος πρόσληψης σε ιδιωτικές μονάδες υγείας, που αποτελούν νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου (ΝΠΙΔ) και δεν υπάγονται σε νομοθετικές διατάξεις. Στο έκτο κεφάλαιο παρουσιάζονται τα συμπεράσματα έρευνας, που είχε σαν σκοπό να εκτιμήσει και να αξιολογήσει την αγορά και τη ζήτηση διοικητικών στελεχών τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στο Ε.Σ.Υ. Στο τελευταίο μέρος παρουσιάζονται προτάσεις για τη βελτίωση της λειτουργίας της διοικητικής υπηρεσίας των μονάδων υγείας και για την απορρόφηση των πτυχιούχων τμημάτων ΔΜΥΠ. |
el |